مقررات و قوانین کد رهگیری در معاملات مسکن
برای جلوگیری از کلاهبرداری و فروش چند باره یک ملک ، دولت ثبت معاملات در رایانه و ایجاد کد رهگیری و مهر دیجیتال را اجباری کرد، بر این اساس برای هر ملک یک کد رهگیری تعریف شده و در سراسر کشور این کد قابل پیگیری است.
از نظر اتحادیه مشاوران املاک و شورای حل اختلاف، معاملاتی را معتبر می دانند که حتما در متن مبایعه نامه کدرهگیری صادر شده باشد.
از طرف دیگر بیتوجهی نسبت به دریافت کدرهگیری توسط برخی از خریداران یا مستاجران و عدم تفاهم با مالک و در نتیجه درخواست برای فسخ قرارداد به دلیل عدم برخورداری سند از کدرهگیری، زمینه ساز مشکل دیگری خواهد شد
اعتبار حاصل از کدرهگیری برای معاملات خرید و فروش املاک و مستغلات بیش از ارزش کد رهگیری برای قراردادهای اجاره است.
گاهی دریافت کدرهگیری با تاخیر رو به رو میشود. اما به خریداران و حتی مستاجران توصیه میشود که آنها در اولین اقدام برای اجاره یا خرید واحد مورد نظرشان کدرهگیری دریافت کنند و اگر به مانع برخورد کردند به راحتی از کنار این مساله عبور نکنند بلکه دنبال پیگیری باشند تا هرچه سریعتر کدرهگیری را دریافت کنند
خریدار و فروشنده باید با امنیت خاطر اقدام به انجام معامله کنند و این امر از طریق ارتباط با سامانه ثبت محقق می شود به این صورت که با وارد کردن پلاک ثبتی می توان از شرایط سند مطلع شد. این امر از بروز تخلفات جلوگیری می کند و از طریق ارتباط با سازمان ثبت احوال هویت فرد را شناسایی و از جعل جلوگیری می شود.
همچنین افراد می توانند هنگام خرید، با استعلام از شهرداری از واقع شدن ملک در طرح هایی مانند مترو، فضای سبز و… آگاهی پیدا کنند.
با استفاده از این طرح می توان از میزان بدهی صاحب ملک به بانک مطلع شد، اظهارکرد: میزان بدهی مالیاتی صاحب ملک نیز از طریق سامانه ثبت معاملات ملکی قابل تشخیص است.
در کنار سامانه ثبت معاملات املاک، جعبه سیاهی وجود دارد،که در زمانی که مشاور املاک با رمز عبور و شناسه صنفی خود وارد سامانه می شود، هرگونه استعلامی که توسط وی انجام شود، در سامانه به ثبت می رسد.
اگر ملک هیچگونه مشکلی نداشته باشد سامانه آن را به عنوان یک معامله سالم ثبت کرده و برای آن کد رهگیری صادر می کند.
سند ملکی دو نوع است; سند عادی و سند ثبتی. در گذشته سند عادی را همه می توانستند بنویسند که این امر باعث بروز مشکلاتی شده بود بنابراین با طرح کدرهگیری املاک و مستغلات ساماندهی شد.
در صورتی که معاملات انجام شده دارای کد رهگیری نباشند، وزارت اقتصاد برای آنها مفاصاحساب مالیاتی صادر نمی کند.
با استفاده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات رسیدگی به شکایات نیاز به نامه نگاری ندارد به صورتی که اگر بنگاهداری شاکی داشته باشد توسط اتحادیه مشاوران املاک حق انتفاع از او گرفته می شود .
بسیاری از معاملات مغشوش و مخدوش که منجر به ایجاد شرایط مساعد برای کلاهبرداری می شود، بیشتر در بنگاه های املاکی که پروانه کسب ندارند و کد رهگیری از اتحادیه نگرفته اند، انجام می شود.
آمار بدست آمده از میزان جرایم کلاهبرداری در زمینه معاملات ملکی، نشان می دهد این نوع معاملات در بنگاه هایی که کد رهگیری ندارند و آن را در برگه های معاملاتی قید نکرده اند، انجام شده است
برای خرید ملک به مشاورین املاک که دارای کد رهگیری از اتحادیه صنف مشاوران املاک میباشند، مراجعه کنید این کار باعث خواهد شد در مدت زمانی که تا تنظیم سند قطعی، فرصت مانده است معاملات معارض (در تعارض) کاهش یابد؛
برای بررسی اطمینان از صحت کد رهگیری قرارداد خود میتوانید با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری قرارداد در سایت ساماندهی معاملات املاک و مستغلات کشور مربوط به اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران استعلام خود را صورت دهید؛
مشاورین املاک و خریداران باید دقت کنند کد رهگیری بر اساس کد پستی ملک صادر میشود و اگر فروشنده کد پستی ملک دیگری را به بنگاه اعلام کند کد ثبت شده مربو به ملک مورد معامله نخواهد بود وزمینه کاهبرداری وجود می آید .
فقط درصورت که کد پستی بصورت درست ثبت نشده باشد امکان کلاهبرداری وفروش آپارتمان به دیگری میباشد. میبایست هنگام تنظیم مبایعه نامه خریدار به دقت مفاد قرارداد ( آدرس.کدپستی. پلاک ثبتی و طبقه ) را که ثبت شده ، رویت و سپس اقدام به امضا نماید.
ارسال شده در ژانویه 29th, 2015
بسیار سپاسگذارم برای راهنمایی های کاملتون.پیروز باشید.
سوال:اگر ملکی در کرج در نظر داشته باشم برای خریدوسند نداشته باشه امااااا کد رهگیری و هولوگرام معتبر داشته باشه به گفته فروشنده
به من می گین قدم به قدم من باید چطور پیگیری کنم تا معامله خطر کلاهبرداری نداشته باشه؟
و ۱معامله امن انجام داده باشم؟
کد رهگیری اقدام بجایی است و مصوبه است لذا ساختار رایانه ای ان هم بایستی جوابگو نیاز خریداران و فروشندگان باشد
سلام
هنگام رهن و اجاره ملک مسکونی، اخذ کدپیگیری برای مشاور املاک چقدر زمان می برد و قانونا می توان پرداخت حق کمیسیون را موکول به اخذ کد پیگیری نمود؟
با سلام ،من یک واحدآپارتمان به صورت قولنامه ای فاقد سند خریدم و پس از دو ماه برای آن کدرهگیری گرفته ام اما فروشنده حاضر نیست این مبایع نامه را امضا کند ،من چه کاری می تونم انجام بدم؟
آشنایی با الزام دریافت کد رهگیری در زمان عقد قرار داد (خرید ،فروش) و (اجارنامه)
همانطور که می دانید در گذشته معاملات و قراردادهای ملکی به صورت دست نویس و پیش بنگاه ها و مشاوران املاک انجام می شد اما به دلیل اینکه دولت بتواند از لحاظ سطح قیمت ها و میزان معاملات آمارهای دقیقی از بازار مسکن بدست بیاورد در سال ۱۳۸۷ بخشنامه ای صادر کرد. که از سال ۸۷ به بعد قراردادهای دست نویس دیگر فاقد اعتبار شد و قانون مشاوران املاک را از تنظیم قراردادهای دست نویس منع کرد.
(( مشاورین املا ک مجاز که عضو اتحادیه املاک می باشند . باید کلیه قراردادها را در سایت ثبت معاملات واملاک کشور ثبت و بعد پرینت متن قرارداد راه به همراه کد رهگیری و هولوگرام مخصوص که به امضای طرفین قرار داد و دوشاهد رسید همراه با مهر و امضا متصدی مشاور املاک به طرفین ارائه دهد.))
دریافت قولنامه با کد رهگیری چه مزیتی دارد؟
۱-قابلیت استعلام قولنامه شما از تمام کشور ( با کد ملی و کد رهگیری)
۲-تضمین امنیت معامله شما ( عدم امکان دستکاری در متن قرار داد و…)
۳-تنظیم و ثبت کامل متن قرار داد با توجه به اجباری بودن پر کردن ایتم های
الف-مشخصات دقیق آدرس ملک مثل شهر، منطقه ثبتی ، بخش ثبتی ، پلاک اصلی ، پلاک فرعی ، کد پستی ملک ، ب-مشخصات دقیق طرفین قرار داد و… پ- درج قیمت و نحوه پرداخت توسط خریدار در چند مرحله و با تاریخ دقیق و درج شماره چک و…ت-درج تاریج ثبت قرار داد تاریخ تحویل و تاریخ تنظیم سند ملکث-اخذ ۱۵ امضاء و اثر انگشت به جای ۳ امضاء و اثر انگشت ،الزام حضور دو شاهد
۴- بهترین وآسان ترین راه شناخت مشاورین املاک مجاز
از طریق سایت ثبت معاملات واملاک کشور به آدرس http://www.iranamlaak.ir منو استعلام کد رهگیری
۲- از طریق ارسال کدملی # کد رهگیری به سامانه ۱۱۰۲۰۳۰۰۱
مدارک لازم جهت ثبت قرار داد به صورت اینترنتی و دریافت کد رهگیری و هولگرام
۱ – اصل مدارک هویتی کارت ملی هوشمند و شناسنامه ، کارت اقامت برای اتباع و…)
۲ – اصل مدارک مالکیت (سند ، قولنامه ، بنچاق و.. وکالت نامه و گواهی انحثار و…)
۳- تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر(از اداره پست منطقه ، سایت http://www.post.ir )
۴- الزام حضور دو شاهد (هر طرف قرار داد یک نفر شاهد به همرا ه مدارک شناسایی)
۵ -در صورت درخواست مشاوراملاک برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی (مبالغ بالا)
۶- پر کردن فرم پیش نویس قرار داد با کد رهگیری در زمان حضور در دفتر املاک
*حتما جهت دریافت کد رهگیری از قبل با املاک هماهنگ کنید ( مدت زمان تنظیم ۱ ال ۲ ساعت است)
املاک سعادت مشهد
ارائه خدمات تخصصی و نوین املاک در مشهد
ثبت کلیه قرار داد های معاملاتی به صورت اینترنتی ((کد رهگیری و هولوگرام))
در سایت ثبت معاملات و املاک کشور به نشانی http://www.iranamlaak.ir
مشاور املاک سعادت
سلام
کد پستی ملک( که مشخصات دقیق ملک مشخص می کند از نظر مختصات جغرافیای و یکی از مهم ترین مشخصات ملک است) یا نشانه ملی که باید درست و دقیق در قولنامه با کد رهگیری و سند تک برگ ثبت شود.
اما چرا بیشتر قولنامه و قرار داد ها و حتی سند تک برگ داری اشتباه در درج کد پستی ملک هستند؟
چه اتفاقی در حال رخ دادن است که موجب بروز چنین مشکلاتی میشود گاهی در سند تگ برگ حتی کد پستی درست است اما مشخصات ملک متفاوت است مثلا شماره پلاک ملک با شماره پلاک سند و کد پدستی متفاوت است؟
مشکل کجای این سیستم است؟
به طور خلاصه باتوجه به بررسی که در ثبت بیشتر قرار داد ها انجام دادم عدم هماهنگی اداره پست و اداره ثبت و شهرداری باعث بروز این مشکل عمده شده است؟
مثال( در منطقه پنجتن بیشتر پلاک درب منزل ها را شهرداری نصب کرد اما بدون توجه به مشخصات پلاک ملک یعنی پلاک ۲۶ را بروی ملک با کد پستی که پلاک سیستم ۲۲ است نصب کرده و این کار باعث شده بیشتر افراد هنگام در خواست خود پلاک ملک خود را ۲۶ عنوان کننده در صورتی که پلاک ثبتی از نظر اداره پیست و اداره ثبت ۲۲ است و این باعث میشود که کد پستی اشتباه در سند ثبت شود
یا مثلا ملکی قبلا دو قطعه ۱۲۵ متری بوده و بعد از گذشت مدتی ادقام شده ولی اما در نقشه اداره پست ملک داری دو کد پستی و پلاک است ولی شهرداری در وقت نصب یک پلاک نصب کرده حالا وقتی شما یک خیابان محاسبه کنید می بیند فقط خانه ابتدای خیابان داری پلاک دقیق هشتند و در انتهای خیابان پلاک نصب شده روی درب خانه با پلاکی ثبت شده در اداره پست گاهی تا ۱۰ شماره و بیشتر هم تفاوت دارد
همین داستان در مورد کد های نوسازی ملک هم دارد اتفاق می افتد مثل تقریبا یکسال پیش خودم پرونده ملک رو مشاهد کردم که داری دو کد نوسازی بود و این فرد می توانست برای هر کد نوسازی یک سند دریافت کند اما چگونه؟
بله این ملک به طور اتفاقی و اشتباهی زمانی جزء منطقه ۸ بوده و یک کد نوسازی از ان داشت بعد که به منطقه ۷ اضافه شده بود یک کد نوسازی هم از آن منطقه داشت جالب این است که پروانه ساخت ش هم به همین گونه بوده است این یعنی اشتباه فاحش در کدهای نوسازی ملک و…
***** خلاصه داستان این است برای این که کد پستی ملک خود را درست تشخیص بدهید و در قولنامه و سند تگ برگ را به درستی تنظیم و ثبت کنید حتما نیاز است از کارشناس و مشاورین املاک حرفه ای و متخصص کمک بگیرید.
****مثلا اینجانب همیشه کد پستی ملک رو با توجه به بررسی دقیق موقعیت فعلی ملک در نقشه ثبتی موجود سه اداره مختلف پیدا میکنم در قرار داد ها ،قولنامه با کد رهگیری ثبت میکنم تا احتمال خطا به حداقل برسد.
(( اما باره و باره قرار دادهای با کد پستی ملک و مشخصات اشتباره را به عینیت مشاهد کردم که املاک به علت عدم تخصص کافی خود مرتکب این اشباه شده یا به کافی نت و دفتر خدمات فاقد تخصص در مشهد مقل آقی ع…. داده تا برای قرار داد پرینتی بند و این خود شروع یک اشتباه بزرگ در تنظیم قرار داد ها می باشد حتی اگر تایید پستی ملک داشته باشید.))
معمولا این گونه قرار دادها برای رفع این ایراد و اشتباه بزرگ باید
اولا قرار داد رو ابطال و یا فسخ کننده توسط همون دفتر املاک که قرارداد براشون ثبت کرد و یا توسط مراجع بالاتر ( اتحادیه) تا کد ملک که اشتباه درج شده آزاد شود و با کد ملک درست در سیتم ثبت شود.
نکته مهم در بعضی از موارد در اتحادیه و یا همون دفتر مشاور برای این گونه قرار داد ها دوباره متم قرار داد در سامانه تنظیم می کند ولی با این کار باز هم کد پستی ملک ، قولنامه با کد رهگیری در سامانه تغییر نمی کند و اشکال و اشتباه هنوز هم باقی مانده.
(واقعیت عدم تخصص و دانش کافی در حوضه تنظیم قرار داد و قولنامه با کد رهگیری واقعیت است .)
((املاک سعادت))
ارائه دهند خدمات تخصصی و نوین املاک در مشهد
۰۹۱۵۴۹۲۴۲۱۳
کارشناس ، مهندس ظفریاری
امید وار مطالب مفید باشه
سلام
کد رهگیری چه زمانی دریافت میشود؟
یعنی حتما باید یه بخشی از پول از طرف خریدار پرداخت شود بعد کد رهگیری صادر شود؟
سلام بنده یک مبایعه نامه تنظیم کردم برای یک ساختمان قولنامه ای بعد چند روز هم با تسویه حساب کامل خریدار و تحویل ملک به فروشنده کد رهگیری هم دریافت کردم و به طرفین ارائه کردم اما طرف خریدار با پافشاری فراوان خواهان دریافت نسخه پیش نویس هم هستن با این شرایط ارائه دو قولنامه برای معاملات آتی مشکل ساز میشه چون هر دو اصل هستش خریدار با هر کدام میتونه جداگانه ملک رو معامله کنه تکلیف چیست؟ممنون